torsdag 18 december 2014

Klart

Vi var på Sahlgrenska kl 8.30 i morses och då fick jag lägga mig i ett rum med 3 bäddar. Dom andra 2 skulle donera andra sorts celler.
Jag fick en infart i vardera armveck och sen startade hon en maskin som lät som en tvättmaskin.
Den fungerade som en centrifug, blodets alla delar la sig i olika lager.
Sen sög maskinen ut stamcellerna som sen hamnade i en påse. Det tog 6 timmar allt som allt, vanligtvis tar det typ 3-4 men dom var osäkra på att antalet skulle räcka så därför fick jag sitta kvar. Patienten behövde 6 miljoner /kg och jag fick ihop 6.36 så det var bra. Annars hade jag fått åka tillbaka i morgon igen.
Fick reda på att patienten är en kvinna från Sverige och inte en man som jag fick höra för några veckor sen. (han har blivit förkyld fick jag ju höra)
I morgon får hon stamcellerna och vid nyår ungefär vet man om dom fungerar och om ett år om hon har blivit helt frisk.

Det var skönt att Kisse var med för jag kunde inte använda armarna under hela tiden så han fick klia och hjälpa mig med olika saker.
Åt eller drack inget på hela tiden för jag var rädd att bli hysteriskt kissnödig men det gick fint ändå.

Väldigt skönt att det är gjort nu, det har varit en lång väntan.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar